1. Kształcenie na kierunku lekarskim

Celem kształcenia na kierunku lekarskim Wydziału Lekarskiego jest przygotowanie absolwentów do wykonywania zawodu lekarza poprzez nauczanie podstawowych teorii i zasad praktyki medycznej, umiejętności komunikacji i współpracy z pacjentem oraz  przygotowanie do kierowania zespołami ludzkimi.

Studia na kierunku lekarskim są jednolitymi studiami magisterskimi i trwają 6 lat (12 semestrów). Program nauczania obejmuje przedmioty przedkliniczne (tzw. przedmioty podstawowe, m.in. anatomię prawidłową, chemię medyczną, biologię z genetyką i ekologią, biofizykę, fizjologię, histologię, patomorfologię, farmakologię) nauczane głównie na latach I-III oraz przedmioty kliniczne (tzw. przedmioty kierunkowe, m.in. choroby wewnętrzne, chirurgię, pediatrię, neurologię, psychiatrię, ginekologię i położnictwo, dermatologię i wenerologię, choroby zakaźne)  nauczane na latach IV-VI. Program nauczania medycyny obejmuje także przygotowanie informatyczne i biostatystyczne,  przedmioty społeczne i humanistyczne takie jak etyka medyczna, historia filozofii, socjologia, historia medycyny, jak również wychowanie fizyczne i naukę kongresowych języków obcych.

W ramach unikatowego projektu kształcenia na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Medycznego, w ramach  tzw. Operacji Sukces, od roku akademickiego 2010/2011 na I roku rozpoczęto wprowadzanie nowego programu studiów. W następnych latach nowy program będzie wdrażany na kolejnych latach studiów, co  w przyszłości pozwoli studentom na zmianę kierunku studiów w czasie ich  trwania. Zmniejszeniu uległa ogólna liczba godzin obowiązkowych, na rzecz zajęć fakultatywnych. I tak studenci I roku w ramach 722 godzin obowiązkowych, mogą wybrać 30 godzin zajęć fakultatywnych. W ramach lektoratu z języka angielskiego wprowadzono ponadto podział na grupy w zależności od poziomu znajomości tego języka, stwarzając także studentom możliwość studiowania w języku angielskim.

Na kierunku lekarskim rozpoczęto wdrażanie zmiany systemu egzaminowania, wprowadzając komputerowe egzaminy testowe, przeprowadzane przez Centralny Ośrodek Egzaminacyjny, powołany przy  Wydziale Lekarskim. Od roku akademickiego 2008/2009 wprowadzono egzaminy testowe z głównych przedmiotów klinicznych, wchodzących w zakres Państwowego Egzaminu Lekarskiego (interna, chirurgia, pediatria, psychiatria, ginekologia i położnictwo oraz medycyna ratunkowa). Od roku akademickiego 2008/20009 rozpoczęto także wprowadzanie egzaminów testowych z kolejnych przedmiotów przedklinicznych, i tak w roku akademickim 2010/2011  egzaminem testowym objęte są już takie przedmioty jak: farmakologia, anatomia prawidłowa, patomorfologia, genetyka  oraz immunologia kliniczna.

Dla absolwentów, w ramach Operacji Sukces, we współpracy z Politechniką Łódzka, stworzono interdyscyplinarne studia doktoranckie z zakresu medycyny i inżynierii biomedycznej,

1.1. Profil absolwenta kierunku lekarskiego

Absolwenci kierunku lekarskiego posiadają odpowiednią wiedzę oraz umiejętności praktyczne, w zakresie profilaktyki, leczenia i rehabilitacji, niezbędne do wykonywania zawodu lekarza z zapewnieniem wsparcia i uwzględnieniem najwyższego dobra pacjentów. Powinni oni  posiadać:

  • dobre przygotowanie kliniczne
  • umiejętność rozwiązywania problemów
  • etyczną postawę wobec pacjenta
  • chęć do dalszego kształcenia
  • umiejętność pracy w zespole

Do umiejętności klinicznych absolwentów zalicza się:

  • zebranie wywiadu chorobowego i przeprowadzenie odpowiednich badań
  • interpretacja wyników oraz wstępne rozpoznanie kliniczne;
  • właściwe postępowanie diagnostyczne;
  • interpretacja wyników dodatkowych badań laboratoryjnych, obrazowych, czynnościowych i histopatologicznych
  • interpretacja wstępnego rozpoznania klinicznego oraz skierowanie chorego na leczenie specjalistyczne
  • rozpoznanie stanu zagrożenia życia i przeprowadzenie sprawnej interwencji lekarskiej, mającej na celu podtrzymanie podstawowych funkcji życiowych:
  • ocena problemów zdrowotnych pod względem czynników fizycznych, społecznych, psychologicznych i kulturowych;
  • znajomość zasad zapobiegania chorobom oraz promocji zdrowia.

Niezwykle cenna w zawodzie lekarza jest ponadto umiejętności komunikowania się. Absolwenci Wydziału Lekarskiego powinien umieć nawiązywać kontakt z członkami zespołu leczącego, chorym i jego rodziną w celu stworzenia właściwych warunków do leczenia pacjenta .

Absolwenci Wydziału Lekarskiego powinni także umieć świadczyć indywidualną opiekę zdrowotną, a ponadto pełnić swoją misję w zakresie ochrony i promocji zdrowia w odniesieniu do społeczeństwa.

Po ukończeniu studiów lekarskich absolwent musi posiadać kompetencje zawodowe, które zapewniają optymalne zabezpieczenie opieki zdrowotnej we wszystkich sytuacjach, z okazaniem współczucia i uwzględnieniem dobra pacjentów.

1.2. A co po studiach?..

Absolwenci kierunku lekarskiego mogą znaleźć zatrudnienie w:

  • publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, głównie w lecznictwie zamkniętym (kliniki, szpitale), gdzie mogą zdobyć potrzebne doświadczenie i rozwijać karierę zawodową
  • instytucjach badawczych i ośrodkach badawczo-rozwojowych;
    • w zakładach nauk podstawowych i klinikach wyższych uczelni medycznych jako pracownicy naukowo-dydaktyczni
  • w pogotowiu ratunkowym
    • instytucjach zajmujących się poradnictwem i upowszechnianiem wiedzy z zakresu edukacji prozdrowotnej
    • w marketingu jako menedżerowie ochrony zdrowia. Rezygnują wtedy z praktycznego wykonywania  zawodu lekarza, by kontynuować karierę na stanowisku dyrektora lub menedżera szpitali, ośrodków zdrowia czy klinik. Wymaga to jednak kwalifikacji szerszych niż studia medyczne, potrzebna jest dodatkowa wiedza i umiejętności z dziedziny zarządzania czy zdrowia publicznego
    • mogą tez otwierać własne gabinety lekarskie, które z czasem przy odpowiednim nakładzie pracy i środków finansowych, mogą przekształcać się w większe ośrodki – szpitale, kliniki.

Absolwenci kierunku lekarskiego mają możliwość przystąpienia do stażu podyplomowego, po którym zdają Lekarski Egzamin Państwowy. Wynik tego egzaminu jest podstawą wyboru jednej spośród licznych specjalizacji. Absolwenci mogą także ubiegać się o udział w studiach podyplomowych oraz o przyjęcie na studia doktoranckie. Mogą też wzbogacić swoje kwalifikacje uczestnicząc w szkoleniach i kursach, choćby z zakresu zarządzania i Public Relations.